Wednesday, May 26, 2010

Moms-to-be, makanlah buah delima masa mengandung

Buah delima is salah satu food yang I mengidam masa mengandungkan Allysha dulu. Not that I nih jenis yang mengidam yang macam-macam and susah nak dapat. Semua yang senang-senang and dekat-dekat je. Alhamdulillah, masa mengandungkan Allysha banyak perkara dipermudahkan. Allysha pon sampai sekarang memang baik, memudahkan sesiapa yang menjaganya. Kalau tak silap, yang paling jauh pon nak makan asam pedas kat Banda Hilir, Melaka tuh je. Terbaik punya asam pedas. As I’m typing this, terliur rasanya.

Yummy and juicy

Masa teringin buah delima tuh, it was not in season. I actually found once kat Cold Storage Alamanda tapi postponed nak beli kemudian. Bila datang balik, dah takde. Kecewa betul masa tuh. Nasib baik my mom tak jemu-jemu carikan jugak. At last jumpa kat kedai buah MBG kat Shah Alam. Mahal betul. Kalau tak silap sebijik dekat-dekat RM20. Katanya from Spain ke mane entah and supposedly memang yang terbaik. My mom bought two at that time. She bought it again after that and I had the chance to eat it until the day before I delivered. Sedap and juicy.

I told my mom and my sisters that buah delima memang bagus. I pernah terbaca somewhere that for pregnant moms yang kurang darah buah delima boleh tambahkan darah. Why not kan, lagi elok daripada makan hati ayam or organ-organ dalaman yang lain.

I found something interesting from a site but I can’t remember the source sebab I copied it to my pc. Dalam Al Quran sendiri ada menyebut tentang kebaikan buah delima ni.

Buah delima adalah salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang kaya dengan unsur zat besi sebagaimana firman Allah: (Q:55:6)

Maksudnya :"Pada keduanya juga terdapat buah-buahan serta pohon-pohon kurma dan delima. Buah delima atau dari segi saintifiknya Punica granatum mempunyai pelbagai keistimewaan, selain dari sedap dimakan ,ia juga mempunyai kebaikan dari segi kesihatan.Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan darah merah. Seseorang yang kekurangan zat besi akan mengalami penyakit anemia. Dengan hanya sebiji buah delima mampu memberi khasiat yang banyak kepada kita. Buah Delima mempunyai kadar antioksidan yang paling tinggi diantara buah-buahan yang lain.

Delima, sejenis buah lain yang disebutkan di dalam Al-Qur`an, mengandung potassium yang besar volumenya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Bereaksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga detak jantung agar tetap normal..(bagi ibu dan perkembangan fetusnya). Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur( kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung) , mencegah edema, dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah ( ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali ). Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah,dan juga menguatkan jantung.

Lain-lain kebaikan delima juga:
- menghalang pembentukan sel kanser
- mencantikkan kulit
- mencegah dari nyanyuk
- memberi tenaga
- elok untuk pesakit tekanan darah tinggi dan rendah
- sistem penghadaman
- mengurangkan berat badan
- prevent morning sickness untuk orang mengandung
- memperelokkan rahim

So, for all mommy-to-be and those who wanted to benefit from buah delima nih, bolehla amalkannya. It’s quite big and satu biji actually can last long.

3 comments:

diana sidek said...

its not MBC but MBG my dear ayong. MBG-"money back guarentee" fruit shop.

Nursuhana said...

babe..aku sgt teruja dan terliur tgk gambar buah delima ni..mmg aku mkn buah delima dari lps operation last year sampai 5 mth preggy..cuma lps tu susah sgt nak dpt..sbb post ko ni la.aku meroger ramai org utk dapatkan delima ni but still tak jumpa..so nanti kalau ko terjumpa buah ni..ko belikan aku yer..hehe

mummy said...

La..sorryla su. Nanti aku gi tengok kat MBG tuh. Kalau ada, aku belikan okie.

Post a Comment